Obliczanie sum końcowych
Plik do ćwiczeń
Analiza danych za pomocą tabel przestawnych pozwala na porównywanie danych w różnych kategoriach. Aby ułatwić analizy, tabele przestawne umożliwiają automatyczne obliczanie sum częściowych i końcowych danych z poszczególnych kolumn czy wierszy. Do wyboru jest cały szereg funkcji, takich jak:
- sumowanie,
- obliczanie wartości średniej,
- zliczanie elementów,
- obliczanie wartości odchylenia standardowego,
- obliczanie wartości maksymalnej i minimalnej.
Aby więc uzyskać oczekiwany efekt analityczny, należy tylko wybrać odpowiednią kombinację opcji udostępnianych przez Excela.
Obliczanie sum końcowych.
Pobierz i otwórz plik do ćwiczeń.
Skorzystaj z arkusza o nazwie Tabela przestawna_2.
Znajdująca się w tym arkuszu tabela nie zawiera żadnych podsumowań. Została specjalnie przygotowana, by łatwiej było zrozumieć, na czy polegają i jakie możliwości analityczne dają sumy częściowe i końcowe.
W celu dodania sum końcowych do raportu tabeli przestawnej, należy skorzystać z poleceń dostępnych na karcie PROJETOWANIE. Na tej karcie, w grupie opcji Układ znajduje się przycisk Sumy końcowe, umożliwiający zarządzanie ich włączaniem i wyłączaniem w tabeli przestawnej. Po kliknięciu tego przycisku następuje rozwinięcie menu, które daje nam cztery możliwości:
- wyłączenie sum końcowych zarówno dla wierszy, jak i kolumn,
- włączenie sum końcowych dla wierszy i kolumn,
- włączenie sum końcowych tylko dla wierszy,
- włączenie sum końcowych tylko dla kolumn.
Gdy sumy końcowe zostaną już dodane do tabeli przestawnej, należy jeszcze dokładnie określić, jaki rodzaj wyliczeń ma być przez nie wykonany.
- Kliknij dowolną komórkę tabeli przestawnej. Excel uaktywni NARZĘDZIA TABELI PRZESTAWNEJ.
- Kliknij etykietę pola sumy. Na ekranie pojawi się menu podręczne.
- Z menu podręcznego wybierz opcję Ustawienia pól.
- Na ekranie pojawi się okno dialogowe Ustawienia pola.
- Wybierz opcję, której chcesz użyć do podsumowania danych. Gdyby była potrzeba zmiany formatu pola sumy, naciśnij przycisk Format liczby i dokonaj wyboru.
- Kliknij przycisk OK.
Excel wyliczy sumy końcowe zgodnie z wybraną opcją – w przykładzie wybrano średnią z kilometrów. Wyniki są następujące:
Uwaga!
Nic nie stoi na przeszkodzie, by w jednej tabeli przestawnej skorzystać zarówno z sum częściowych, jak i z sum końcowych.