Menu Zamknij

Zasady tworzenia formuł

 

Arkusze programu Excel są swego rodzaju pojemnikami, które umożliwiają przechowywanie w nich różnorodnych danych liczbowych, tekstowych i innych. Jest to dość powszechnie wykorzystywane przez użytkowników Excela, traktujących skoroszyty (pliki z rozszerzeniem xls lub xlsx) jako uniwersalne formaty wymiany informacji.

Nie to jednak świadczy o przydatności Excela w codziennej pracy. Źródłem prawdziwej mocy tego programu jest jego zdolność do efektywnego przetwarzania tych informacji. Dzięki funkcjom i formułom można wykonywać za pomocą Excela bardzo złożone obliczenia.

 

Obliczenia z wykorzystaniem operatorów

Wariant 1. Z bezpośrednim wprowadzeniem liczb

  1. Kliknij na dowolnej komórce.
  2. Wpisz znak równości (=).
  3. Wpisz dowolną liczbę np.25
  4. Wpisz symbol odpowiedniego operatora: (+) dodawanie, () odejmowanie, (*) mnożenie lub (/) dzielenie.
  5. Wpisz kolejną liczbę np.5.
  6. Naciśnij klawisz ENTER.

 

Pierwsza formuła

 

Wynik obliczeń pojawił się w tej samej komórce, w której wpisałeś formułę

 

Wariant 2. Z wykorzystaniem adresów komórek

  1. Wprowadź do komórek A1 i B1 dowolne liczby.
  2. Kliknij na dowolnej komórce.
  3. Wpisz znak równości (=).
  4. Zaznacz komórkę A1.
  5. Wpisz symbol odpowiedniego operatora: (+) dodawanie, () odejmowanie, (*) mnożenie lub (/) dzielenie.
  6. Zaznacz komórkę B1.
  7. Naciśnij klawisz ENTER.

 

 

Formuła wykorzystująca adresy komórek

 

Wynik obliczeń pojawił się w tej komórce, w której wpisałeś formułę, a komórki z których pobrałeś dane (w tym przypadku A1 i B1), pozostały niezmienione. W Pasku formuł można podejrzeć w jaki sposób i z jakich elementów zbudowana jest formuła, a tym samym jaka jest kolejność obliczeń prowadzonych przez program Excel (patrz Kolejność działań – pierwszeństwo operatorów). Dzięki temu zawsze można weryfikować poprawność obliczeń.

 

Obliczenia z wykorzystaniem funkcji

  1. W sąsiadujących z sobą komórkach wpisz liczby, których zamierzasz użyć w obliczeniach.
  2. Kliknij komórkę, w której chcesz umieścić wynik obliczeń.
  3. Kliknij kartę FORMUŁY, z grupy Autosumowanie wybierz jedną z dostępnych funkcji (Suma, Średnia, Zliczanie, Maksimum lub Minimum). W przykładzie użyta zostanie Suma. Excel wpisze w komórce =SUMA(), a jako argumenty podpowie adresy komórek, które najprawdopodobniej chcesz uwzględnić w obliczeniach.

Aby zaakceptować adresy komórek podpowiadane przez Excel, wystarczy nacisnąć klawisz ENTER.

Jeśli do obliczeń chcesz użyć innych komórek (innego zakresu), to należy je zaznaczyć, a następnie zatwierdzić wybór klawiszem ENTER.

 

Formuła używająca funkcji

Wynik pojawi się we wskazanej komórce.

 

Wynik działania formuły wykorzystującej funkcję

 

Tworząc formuły można się odwoływać do komórek znajdujących się w innych arkuszach.