Zasady tworzenia formuł
Arkusze programu Excel są swego rodzaju pojemnikami, które umożliwiają przechowywanie w nich różnorodnych danych liczbowych, tekstowych i innych. Jest to dość powszechnie wykorzystywane przez użytkowników Excela, traktujących skoroszyty (pliki z rozszerzeniem xls lub xlsx) jako uniwersalne formaty wymiany informacji.
Nie to jednak świadczy o przydatności Excela w codziennej pracy. Źródłem prawdziwej mocy tego programu jest jego zdolność do efektywnego przetwarzania tych informacji. Dzięki funkcjom i formułom można wykonywać za pomocą Excela bardzo złożone obliczenia.
Obliczenia z wykorzystaniem operatorów
Wariant 1. Z bezpośrednim wprowadzeniem liczb
- Kliknij na dowolnej komórce.
- Wpisz znak równości (=).
- Wpisz dowolną liczbę np.25
- Wpisz symbol odpowiedniego operatora: (+) dodawanie, (–) odejmowanie, (*) mnożenie lub (/) dzielenie.
- Wpisz kolejną liczbę np.5.
- Naciśnij klawisz ENTER.
Wynik obliczeń pojawił się w tej samej komórce, w której wpisałeś formułę
Wariant 2. Z wykorzystaniem adresów komórek
- Wprowadź do komórek A1 i B1 dowolne liczby.
- Kliknij na dowolnej komórce.
- Wpisz znak równości (=).
- Zaznacz komórkę A1.
- Wpisz symbol odpowiedniego operatora: (+) dodawanie, (–) odejmowanie, (*) mnożenie lub (/) dzielenie.
- Zaznacz komórkę B1.
- Naciśnij klawisz ENTER.
Wynik obliczeń pojawił się w tej komórce, w której wpisałeś formułę, a komórki z których pobrałeś dane (w tym przypadku A1 i B1), pozostały niezmienione. W Pasku formuł można podejrzeć w jaki sposób i z jakich elementów zbudowana jest formuła, a tym samym jaka jest kolejność obliczeń prowadzonych przez program Excel (patrz Kolejność działań – pierwszeństwo operatorów). Dzięki temu zawsze można weryfikować poprawność obliczeń.
Obliczenia z wykorzystaniem funkcji
- W sąsiadujących z sobą komórkach wpisz liczby, których zamierzasz użyć w obliczeniach.
- Kliknij komórkę, w której chcesz umieścić wynik obliczeń.
- Kliknij kartę FORMUŁY, z grupy Autosumowanie wybierz jedną z dostępnych funkcji (Suma, Średnia, Zliczanie, Maksimum lub Minimum). W przykładzie użyta zostanie Suma. Excel wpisze w komórce =SUMA(), a jako argumenty podpowie adresy komórek, które najprawdopodobniej chcesz uwzględnić w obliczeniach.
Aby zaakceptować adresy komórek podpowiadane przez Excel, wystarczy nacisnąć klawisz ENTER.
Jeśli do obliczeń chcesz użyć innych komórek (innego zakresu), to należy je zaznaczyć, a następnie zatwierdzić wybór klawiszem ENTER.
Wynik pojawi się we wskazanej komórce.
Tworząc formuły można się odwoływać do komórek znajdujących się w innych arkuszach.